Nationaal monument Ulu Kora
De onthulling!
Een bijzondere en historische dag gisteren, 21 juni 2026! Niet alleen voor mij als kunstenaar en maker van het Nationaal Moluks monument Ulu Kora, maar vooral een gedenkwaardig moment voor de gehele Molukse gemeenschap in Nederland. Minister president Rob Jetten kwam tijdens de onthulling met een officieel excuus aan de Moluks gemeenschap namens de Nederlandse regering.
Vandaag is er een 4 meter hoog bronzen beeld van mijn hand op een bijzondere locatie op de Lloydkade aan de Maas onthuld. Het is dit jaar namelijk 75 jaar geleden dat in Nederland de schepen aankwamen met daarop de Molukse KNIL militairen met hun families. Van de totaal twaalf schepen meerden er acht aan in Rotterdam, waar het grootste deel van de ruim 12.500 Molukkers Nederland binnenkwam. De overige vier schepen arriveerden aan de Javakade in Amsterdam.
Het monument is een eerbetoon aan de eerste generatie Molukkers, maar heeft ook als doel het Molukse verhaal te vertellen aan iedereen die het weten wil en het is daarnaast ook een plek van herdenking en herinnering. Een symbolische plek en een belangrijke fysieke locatie die verbonden is aan de Molukse geschiedenis in Nederland.
10 jaar geleden ontstond het idee bij de initiatiefnemers om hiervoor een monument op te richten in Rotterdam. Ongeveer 5 jaar geleden startte ik samen met Jaïr Pattipeilohy het avontuur om hiervoor een beeld te ontwerpen. Wij werken als kunstenaarsduo inmiddels al jaren samen en hebben meerdere monumenten en sculpturen gerealiseerd, waaronder ook het Moluks monument ‘Di Tengah Ombak’ in Lunteren.
VAN CONCEPT NAAR MONUMENT
Jaïr had destijds al direct een idee toen hij de oproep zag en na wat schetsen en druk overleg hebben we ons uiteindelijke concept ingediend. Uit de vele inzendingen zijn er uiteindelijk twee beste ontwerpen gekozen welke konden worden uitgewerkt tot een schetsontwerp. In 2022 presenteerde wij in het Maaspodium ons ontwerp voor het monument.
Hiervoor maakte ik een schaalmodel van het monument in brons. Het bronzen beeld van de ‘Ulu-Kora’ wat later ook in het Wereldmuseum werd geëxposeerd. Ons ontwerp, geïnspireerd op het voorsteven van een traditioneel, Moluks oorlogsschip (kora kora) werd verkozen tot beste ontwerp. Vervolgens wij kregen dan ook de opdracht om het monument te realiseren.
Ik ben erg trots, om zo’n betekenisvolle opdracht te hebben mogen ontwerpen en realiseren. Een grote eer om met het Nationaal Monument Ulu Kora het Molukse verhaal te verbeelden. Ik heb er maanden aan gewerkt in mijn atelier en voelde de verantwoordelijkheid. Nu staat het op zijn plek, ik ben ontzettend tevreden met het eindresultaat en is het beeld van kracht geworden voor de gehele Molukse gemeenschap. Een monumentaal sculptuur én natuurlijk in mijn geliefde materiaal: brons!